Saturday 24 September 2011

Always think ONLY about yourself ??

Assalamualaikum ...


Adakah memang lumrah manusia yang suka menunding jari terhadap orang lain. Kalau jalan terpijak kulit pisang, kita akan marah kan pisang. ' Tak guna punya pisang ' ... kenapa tak salahkan diri sendiri yang tak nampak pisang tu. 


Hari ini memang bengang gila dengan adik aku yang salahkan aku tak tentu pasal. Actually, aku memang ada salah sikit tapi dia pon bersalah jugak. Demn.. Tak guna betul.


So aku memang tak puas hati betul kalau ada orang cuba salahkan orang lain untuk menutup kesalahan sendiri.
1 jari kita tunding, salahkan orang lain. 10 jari tunding balik dekat kita. 


Kalau kita cuba salahkan orang lain, cuba tengok diri sendiri. Pernah tak buat salah ? You such liar kalau kata tak pernah buat salah. Agaknya sakit hati tak kalau orang lain salahkan kau di atas kesalahan yang tak kau buat pon. It's pain right ? Owh, just admit it.


Bangau oh bangau,
Kenapa engkau kurus,
Macam mana aku x kurus,
Ikan tak nak timbul,

Ikan oh ikan,
Kenapa tak nak timbul,
Macam mana aku nak timbul,
Rumput panjang sangat,

Zaman kecil-kecil dulu, selalu dengar lagu ni kan. Tapi pernah tak korang fikir di sebalik lagu ni.
Si Bangau salahkan ikan. Ikan salahkan rumput. Mujur rumput tak leh cakap. Kalau tak rumput akan salahkan orang yang tak potong rumput. 

Sampai bila kita nak diri kita dibayangi sifat suka menunding jari dekat orang lain. Before saying something to other people, see yourself first.

Sebenarnya aku tulis ni bukan nak tegur orang lain like i'm the perfect ones. Kadang-kadang menulis ni boleh buat kita sedar malah orang lain pon mungkin tersedar. 

So, korang ada sifat suka menunding tak ?? Aku ada sikit lah n tengah cuba nak memperbaiki. Sometimes, sifat ni terkeluar sendiri. 

See you when i see you ..............

Thanks For Reading

No comments: