Monday 17 October 2011

Sebab Orang Tak Hengen Baca Entri Kita

Assalamualaikum

' ITU ' dicencoredkan .. 
Actually hari ni aku nak kongsi sikit tips , sebab munasabab kenapa orang tak suka , tak nak baca entri korang.
Bukan lah korang maksud aku di sini .. ish3~ jangan salah paham ye ..
Nak merapu meraban dah aku ni.

Benda ni perlu di SERIUS kan. Tak kira lah baru lepas tengok raja lawak atau 
blog Ayeem Ayam.
*eh , sekarang dah ada MEGA MAHARAJA LAWAK kan ??
~ Abaikan ~


Nak menulis bukan pakat tulis sahaja. Jadi disini aku ada tahu beberapa tips dan aku dengan senang hati nak kongsikan kepada korang.




Tulisan yang OVER-Fancy

Maksud over fancy aku ni ialah terlampau warna-warni... Amboi3 .. cantiknya warna . Memang la all the colourful colour tu nampak menarik tertarik kau memand Da Boom ! Tapi cuba bayang orang yang lagi berusia nak baca. Yang takde masa nak tengok warna-warni ni. Silap-silap boleh jadi buta warna ooo .. 
Merah nampak macam hijau. Biru nampak macam Purple .. Ayoyo

Half truths are as bad as lies, sometimes worse. And history has suffered hugely from half truths.
Tulisan Yang Mudah Dan Kemas


Maksud penulisan yang kemas ni ialah menggunakan font yang tak terlampau mewah. Kalau kau letak font yang terlampau menarik maka akan terhasil lah



Hai  !! Nama saya Idayu. Apa khabar ?? Saya ada cerita menarik hari ni tau .. Nak dengar tak ? Dengar lah dengar laaa .. Nak cerita kat awak ni. Baca ye .. hehehe
Suka ke kalau baca tulisan macam ni. Belum sempat baca dah pening kepala. Kalau korang baca pening tak ? Tak pening ? Amboii , terer bebenor kamu ye. Silap-silap aku yang rabun ni hah boleh bertambah power rabun ni.

Aku jamin ramai tak suka pakai font ni. Nak baca pon bukan main susahnye !!

Penulisan Yang Berbelit

Maksud penulisan ni lebih focus kepada cara kita tulis. Untuk lebih mudah memahami, tak salah kan guna bahasa standard. Kalau nak ikut loghat tu takpe , tapi tak semua orang paham. Kalau sekali sekali aku rasa ia tak jadi masalah tapi kalau semua entri loghat bagai , tutorial pon guna loghat. Siapa nak faham ? Sesetengah orang je nak faham.


Jang oh Jang
Mano pulak poi eh budak bertuah ni
Sonyap yo...
Siaplah jang oi...
Kobau tu tak boghi makan lai



Jang .. oh jang ... ?? hehe . Terjumpa lah pulak lagu ni time blogwalking tadi ..



And lagi satu , elakkan menggunakan cara menulisan macam dekat bawah ni

Haiii awakkkk auwww .. sayew orrpp ann. an .. adew citeww bestt tawww ! sukew takk ? sukew lah. Bceww lah entriw sy ni wak auww .. pastiw menjilat jariyy taww ..
Maaf lah ye kepada sesiapa yang suka sangat tulisan macam ni. Aku tak cakap salah .. Ada ke aku cakap salah ? oke , oke .. Sebab aku menggalakkan ELAK kerana masih ada lagi di muka bumi ini yang tak faham cara penulisan ini. Contohnya aku sendiri lah. Aku boleh je nak baca cara penulisan nih tapi nak suruh aku paham .. Sorry naik lorry lah. Kena masuk kelas tusyen dulu baru paham * kot


Entri Post maki hamun


Suka ke baca sesuatu yang seolah-olah tidak menghormati orang. Dengar pon kasar. Aku pon ada post sesuatu yang menyakitkan hati tapi aku tak tulis lah
 " Hoi bodoh natang ni. Shiall you. You just like a bitch ! "
WOooo .. ganas ye ayat awak tu. Setakat ni aku takde lah lagi tulis macam ni. Kalau dah sampai berasap satu badan , hanginn hangus dah telinga tahan marah. Maybe kita tak lari dari masalah ni . Well , we are human. I am a human so do you .


Tapi jangan lah sampai setiap entri kau dimulakan dengar SHIAAALLL .. dan disudahi dengan BODOH .. Aku sendiri takut nak baca. Tak de keberanian nak even comment . Kang tak pasal-pasal kena marah . Ish3 .. Most important takut orang lain yang baca tu naik jemu. ...


Tulisan Yang Haluss dan kecil


Biasanya aku pakai tulisan yang NORMAL .. aku sendiri tak tahu nak pakai 12px atau lebih. So aku tekan je la button normal. Hikhoks. .
Tapi kalau boleh jangan lah letak Small or smaller ... sakit mata nak baca. Mungkin entri korang menarik dan orang memang nak snagat baca, tapi tulisan pulak halus cekeding . Rugi tak ? Rugi tau !!


Awak ! Blog saya pon ada menyediakan tutorial. Nak tengok ? tengok .. tengok jangan tak tengok. Patut tengok tau. Tak rugi pon kalau awak bukak. 


Entri yang terlampau + OVER + Hyper Panjang


Kalau nak panjang, no hal. Makin panjang makin best baca. Macam karangan umum tu. Makin panjang makin banyak info dan dapat ilmu. Oke jee ..Tapi kalau dah sampai kena scroll terlampau bawah. Entri semakin dah merapu ke tempat lain ...
 Asal nak cerita macam mana photosynthesis berlaku dah bercampur macam mana bacteria boleh merebak lah virus penyakit lah .. Amboi .. rajin betul orang tu menaip panjang-panjang ni. HEBATT ! MARVELicious .. Orang pon dah sampai naik bosan baca. Panjang takpe. Tapi jangan lah terlampau sampai scroll bar dekat bawah ni dan halus bebenor. Elakkan ye kawan-kawan .




Sibuk sangat nak nasihatkan orang aku nih. Jadi sebelum aku merapu meraban. Aku chow dulu. Ini hanyalah tips .. Nak ikut .. ikut .. Tak nak ikut .. sudah .
Siapalah aku untuk memaksa kamu .. sob .. sob .. ehehee . Aku cuma nak memberi tips dan membantu bagi yang baru tahu .. 


p/s : Doakan Idayu dapat 9A's exam last year ni eh .. thanks guys  :D 




See you in next entry .....

Thanks For Reading

No comments: