Monday 14 November 2011

Apa perasaan bila dah TUA ?

Assalamualaikum


Umur kita akan meningkat setiap tahun. Tua di sini bukannya nenek sahaja. Maksud aku pertambahan umur. Apa perasaan korang? Happy ke bila dah makin berusia ? Mungkin sebab makin matang .

Bagi aku .. aku suka bila makin besar. Tak sabar nak masuk Uni , kerja , boleh pegang duit sendiri tak payah nak kopakkan duit mak bapak , dapat kahwin *wee , dapat anak dan macam-macam lah. Of cos suka. Siapa tak suka apabila dapat merasai pengalaman baru. Tapi aku suka tak lah sampai excited sangat. Aku tetap sedih apabila makin tua ... macam-macam .. Contoh ,boleh ke aku hadapi perkara yang tak pernah aku hadapi .. Kematian ? Percerian ke ? Kegagalan di UNI ke ? Putus cinta ke ? Setakat ni aku masih lagi berjiwa kudus .. Orang lain kata putus cinta sedih ....

Pagi tadi aku kena pulang buku dan dapat buku untuk FORM 3 .. ohsemn ! But not really .. Bila aku tengok aja buku tu , aku fikir PMR ! PMR ! PMR ! Aku takut sangat .. Takut tak dapat catch up study , takut ada   ' B ' .. macam-macam takut. Tapi takut punya pasal tu aku cerita next year. 

Apabila aku pandang je buku form 3 , wah ! Aku dah nak masuk 15 tahun ke ? Teringat pula zaman UPSR dulu. Zaman pulang buku darjah 6 .. Sekarang ni tahun berapa ? Owh , patutlah .. aku dalam dunia khayalan .. I really miss the sweetest and the sadiest moment .... Dan apabila bertambahnya umur aku maka bertambah pula detik-detik suka dan duka aku.

Mesti sedih kan ... budak tingkatan 3 pulang buku dapat buku form 4 begitu juga dengan tingkatan lain. Nampaknya lembaran tahun 2011 bakal menutup tirai dan tahun 2012 sudah melambai-lambai .. Aku sedih .. sedih sangat ...  Mujur lah pemulangan dan penerimaan buku teks tu menyedarkan aku. Kalau tak aku masih lagi berfikir yang aku ni darjah 6 yang nak amik buku form 1 .. 

So kepada rakan-rakan , readers hargailah masa .. Kerana setiap masa begitu berharga. Kita tidak boleh mengundur masa , tapi kita boleh mencipta pelbagai kenangan baru .. Sedih , gembira , tak menarik semua kita yang reka. Buat apa nak rosakkan saat bahagia ? Bagi remaja .. hargailah masa anda .. Jangan nak enjoy je , pergi clubbing ... Memang muda hanya sekali .. sebab muda hanya sekali la kita kena jaga supaya kita tak cepat tua.

Nak tahu kenapa aku cakap cepat tua ?? Bagi remaja yang dah tak ada dara ........ cepatnya mereka tua...
 Tua dari segi pemikiran dan perbuatan .. Maybe fizikal remaja bergetah pon dah tak sama .... Sayanglah begitu .. Bagi yang dah tersasar jalan .. Kita masih punya masa untuk bertaubat

p/s : Kita tidak muda untuk melakukan kesilapan dan kita tidak tua untuk bertaubat 



Thanks For Reading

2 comments:

Niena Muhammad said...

wahh... baru form3 taun dpan ea? muda lgi... :D


belajar rerajin, jga diri,,jga maruah,jga agama... jgn bercinta...

nk derma darah bleh...jgn derma dara ye dik

Idayu Harun said...

terima kasih ats nasihat akak .. insyaalah .... sy akn jge diri sy sebaik mgkn