Sunday 28 August 2011

Operasi memancing 1

Hai semua. Mesti syok duduk kampung. Tapi kalau lama-lama bosan juga. Mujur hari ni aku ada aktiviti memancing dengan pak cik aku. Dapat lah aku menengok dan belajar. Well,mujur jugak pak cik aku balik,kalau tak terperap je dekat rumah.
Dalam operasi kali ini .. aku menjadi photographer. Zaazzz   snap... snap.. snap...




Ni adalah permulaan kepada aktiviti meng-koya-kan diri. Tunjuk terer lah konon. Tapi aku memang terer kan ?? haha .. ok .. aku faham kenapa orang x nak admit.


Ni ialah kebun kecilan dekat tepi rumah. Dulu, aku selalu cabut rumput dan membersihkan kawasan sini. Tapi tahun ni balik-balik je dah bersih. 
Aik.. tersasar sekejap daripada cerita memancing.

 NEXT 



Sebenarnye tak susah nak cari tempat memancing sebab belakang rumah nenek aku tu ada alur sungai. Macam-macam ikan ada, major nya ialah ikan haruan. 
Oh ! mengapalah mesti haruan ??
Kalau korang tengok dekat jambatan kecik tu.
Act, tu aku dengan pak cik aku buat. Tapi selepas 2 tahun, kayu tu dah tak berapa nak kukuh. Itulah hasil kerja seorang yang tak pakar tapi rasa diri tu pakar.



Kita melencong dari cerita asal kejap. Tengok langit tu.
Mendung !
Sebenarnya bukan lah mendung tapi ada orang sedang 'open burning'
ish -- ish --- ish



Aku dan pakcik dan adik laki terpaksa masuk belukar kecil berdekatan sebab nak cari ulat. 
Memang mencabar. Aku harap takde anakonda 
dan
memang takde pon ! haha. Memikir lebih-lebih tu.
Don't worry, aku selamat tanpa digigit oleh pacat pon.



ni demo untuk nampak lebih dekat ulat tu,.


tempat yang aku bulat tu ialah TAHIK ULAT..
urgh.. menjijikkan.
tapi dekat situ lah 'port' para ulat tu



untuk lebih zoom lah nak katakan


muahaha.. Waktu ni aku tak berani lagi nak pegang menatang cacing ni



berbalik kepada jambatan ..
aku tak paham macam mana adik aku tu berani nak lalu dekat jambatan yang rapuh tu.



waktu sibuk nak cari cacing.. baru teringat yang 2 hari lepas mak cik aku ada letak BUBU.
so kiterang pergi chek. Ada sekor ikan tersangkut ! yeyeay ~ boleh buat lauk.



Ikan nya bernama ....................
bukan haruan k.................
tapi ikan sepat.
What a Miracle ! haha. selama ni aku asik dapat ikan haruan je. kalau tak pon biasanya belut.



Adik aku tunjuk berani nak ikut. sengih je lebih.



time ni dah banyak dah ulat dapat.



tangan tu tangan aku lah tu. haha


rasanya tak lengkap aku tak tunjuk berani dalam operasi ni.
So aku pegang cacing tu.

Lembik ! lembut.

Oh man ! aku terbayang macam mana orang Sarawak boleh kunyah dengan seleranya benda tu. Macam yang dipaparkan di Majalah 3 tuu..

Tapi time ni aku dah berani ! haha. 
Paling aku risau tadi kalau-kalau ada pacat.
huh .. aku ni ter-sensitif sikit tengok benda yang ada 
darah ,  atau melibatkan luka.
Nak nangis rasanya tengok benda-benda gitu.

Back to story.. operasi memancing tak dapat dilaksanakan hari ni sebab hujan.
Mungkin betul kot tadi tu mendung tapi bercampur dengan 'open burning'.

Kalau perasan.. banyak gambar scenery daripada aku.
..... Sebab nya ...
.......
.......
.......
.......
......

nanti bila habis je entri 'operasi memancing' ni aku cerita.
time tu boleh buat segmen sekali.
OWH .. perkataan segmen itu tidak tepat.
whatever : just wait sampai operasi memancing ni habis.

Well , best tau memancing ni ! have a try

Aik .. tak nak tekan like ?? hehe
Komen pon tak nak.. cedih




Thanks For Reading

No comments: