Friday, 5 August 2011

" Pak Cik ! Harga ikan kembung berapa sekilo ? ... "

Lagi-lagi pasal harga barang naik .. Ni bukan kes nak buat protes ke apa.
Ni cuma luahan hati sebagai pengguna keluarga sederhana. Aku kesian tengok warga-warga berpendapatan rendah. Nak makan pun susah. Maklumlah .. aku bukan duduk area orang rumah banglo bertingkat-tingkat. Duduk dikalangan orang yang gaji RM 1000 lebih. Kalau dulu mungkin boleh hidup lagi .. Dah sekarang ??

Pagi tadik singgah sebentar ke pasar pagi yang betul - betul dekat dengan rumah aku. Ada lah skodeng orang membeli.

Harga ikan kembung berapa sekil0 ? , ada lah orang bertanya.
RM 20 sekilo encik ! , pekedai tu pun jawab la.

Aku cuma usha-usha dengar. Kalau tengok dekat pasar .. yang RM 16 sekilo pon dah tak fresh. Tinggal yang penyek-penyek dan isi nye pon lembik.

Kalau jiran-jiran aku sekeliling. Waktu sahur terpaksa spare makanan burger,nugget dan sausages..
Dah nak beli ikan mahal ! Ayam mahal ! Daging pon makin naik harganya. Kalau telur pon yang kuning nye seperti sudah cair.. ...

Padahal duduk tepi laut ooo ! tapi nak beli makanan laut pun payah kalau orang berpendapatan seperti fam aku ni..
Pagi tadi pergi bandar kejap. Habis lah jugak dalam 100 lebih. Balik rumah tengok barang , ciput je.
Negara dah makin maju ... tapi hidup dah makin susah

Apa kes .... ??
Mujur aku kecik lagi .. still muda . I'm sweet fourteen . haha. * saja nak bagi tau bertapa mudanya kita.
Agaknya zaman aku nanti nak beli ikan pon RM 50 sekilo ... Logik tak eh ??
Thanks For Reading

2 comments:

Irsyad Syah said...

rm 20 sekilo???
bapak mahai...
mmg betoi...
x mustahil satu hari nnti...
akan naik mndadak barang2 dapur...

Irsyad Syah said...

rm 20???
bapak mahai...
x padan ngan ikan kembung jaa...
kat kedah..kami pngge ikan termenung...

x mustahil satu hari nanti...
suma barang dapur naik harga mndadak..