Friday 22 June 2012

My hair’s history




Assalamualaikum
Yeah, selamat pagi petang semua. Hari yang indah untuk berjogging semestinya. Jom pakat kuruskan badan blake ..... A’ah, forget about it. Dah tak sabar nak cerita. Begitu excitednya lah kita. Pendahuluan ni pun macam pelik aje.
As a girls, mesti jaga rambut. Bukan maksud aku jaga rambut tu sampai berlebih-lebih. At least, JAUHI KUTU kan ?? hmmm. Kalau kutu mari loncat atas rambut but still buat dunno je, bukan perempuan namanya. Sekurangnya risau juga an. Tapi aku bukan nak cerita pasal kutu ni. HAHA . Ayat macam nak cerita pasal kutu aje.
Begini, tadi, dan sebenarnya sebelum ni pun, aku ada realize something weirdo dekat rambut aku. Bila basah, akan jadi straight, normal lah, sebelum ni pun rambut aku memang straight. Tapi bila kering, dia jadi curly sikit dekat bawah but straight di atas. Adakah ia layak dipanggil ikal mayang ? Dan adakah ikal mayang itu half curly?  kalau layak dah terasa kembang kempis dah hidung aku ni. HAHAHA ….

So aku pun story morry dekat mak tersayang. Siap tunjuk contoh lagi. Mak aku cakap “ Ia lah, ada buat sesuatu kat rambut ke “ , siap dengan muka curious lagi. Aku tak adenya nak pergi salon nak buat rambut. Duit pon tak hadee.

Lepas mak aku berfikir sejenak ( sedap betuii ayat ni, cam bm penulisan ), mak aku pon cakap … time kecik rambut aku memang macam sekarang ni. Atas lurus, bawah macam curly sikit. Tapi sikit je pon. Tak lah macam rambut orang kerinting. Mak aku siap cadangkan pi tengok album time kecik, sebab tu mak aku suka main dengan rambut aku, katanya. OHHHHH !! Begitu. Malangnya, bila umur aku dalam 6 tahun, rambut aku jadi lurus terus. Lepas potong rambut rasanya sebab nak amik gambar passport, terus tak reti nak gulung-gulung dah. Ish3, rambut …. Rambut …..

Sekarang ni adalah SIKIT macam nak kembali ke zaman baby dahulu. Sebenarnya aku suka je tengok rambut aku macam ni. Alaaa…. Macam ikal mayang ni. HAHAHA. Tapi aku tak anggap ini suatu extraordinary pon. Sebab belah family mak aku, memang semua rambut lurus. Kira lurus betul lah. Tapi rasanya belah family ayah aku, ada yang rambut kerinting. Rasanya lah. Sebab mak aku pernah cakap dulu. Tetibe sekarang ni baru rasa nak perhati rambut orang. Tapi kalau di tengok rambut ayah aku, memang ada macam kerinting sikit. But sometimes Nampak macam penyek je. hehehehe

Jadi aku pon buat lah formulae matematik aku sendiri
MAK (lurus) + AYAH (kerinting) = ikal mayang.
Terasa kembang kempis dah hidung. Comey ngat rambut !! AHHAHA // perasan habis youuuu… tapi rambut aku ni tak Nampak sangat lah gulung-gulungnya, just baru keluar sikit. SIKITTTT je baru. Lepas ni saya usahakan jadi BANYAK ye.. insyaallah .. HEHE. Baru lah sekarang rasa nak menghargai rambut tersayang. Bukan senang nak jadi NEUTRAL … Kalau nak rambut ikal mayang, pergi salon hulur duit. Memang boleh je. Zaman sekarang kan … zaman dah berubah. Tapi bagi aku lah , tak thriller ar beb. Bila dah jadi sendiri,baru syok. Bak kata orang ‘semulajadi’ ajeww. Kau Hadee ? oke3 … awak hadee…

Good evening !!


Thanks For Reading

No comments: